مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی

زمان مطالعه: 7 دقیقه

ابدومینوپلاستی یک جراحی لاغری‌ست که با هدف برداشتن چربی‌های اضافی و سفت‌کردن پوست شکم انجام می‌شود. می‌توان گفت ابدومینوپلاستی جراحی سنگینی‌ست که باید با دقت خاصی انجام شود. اما برای رسیدن به هیکل ایده‌آل فقط انجام جراحی ابدومینوپلاستی کافی نیست؛ بلکه انجام صحیح مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی به‌همان اندازه مهم است. اگر دوست دارید بعد از جراحی به مشکل جدی برنخورید؛ پس انجام این مراقبت‌ها را جدی بگیرید. با ما در ادامه همراه باشید تا با این نکات و دستوراتی که بر روند درمان تاثیری مستقیم دارند، بیشتر آشنا شوید.

مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی که در چند هفته اول باید انجام دهید

مراقبت های پس از جراحی ابدومینوپلاستی را می‌توان به دو مرحله تقسیم کرد. مرحله اول که شامل چند هفته اول پس از جراحی‌ست که بیمار با درد و التهاب روبه‌رو می‌شود. بنابراین شدت دستورالعمل‌ها در این دوره بیشتر است ولی پس از پایان این چند هفته، شدت و نوع مراقبت‌ها کاهش پیدا می‌کنند. هر هفته دارای مراقبت‌های مخصوص به‌خودش است.

مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی در هفته اول

هفته اول پس از جراحی برای بیمار سخت است. در این هفته تورم و التهاب به مقدار زیادی وجود دارد. بیمار در این دوره باید داروهایی که پزشک برایش تجویز کرده است را به‌طور مرتب مصرف کند. داروهایی که پزشک برای شما تجویز می‌کند در دو گروه مسکن و آنتی‌بیوتیک هستند. مسکن‌ها برای کاهش درد تجویز می‌شوند ولی آنتی‌بیوتیک‌ها از عفونت‌ها جلوگیری می‌کنند و باعث تقویت سیستم ‌ایمنی بدن در برابر انواع میکروب‌ها می‌شوند.

داروها را باید طبق دستور پزشک و سر موقع مصرف کنید تا عوارض احتمالی پس از جراحی به حداقل خود برسد. در این هفته ورم پس از جراحی در بیشترین حالت خود قرار دارد. بهتر است از هفته اول شروع به استفاده از کمپرس یخ کنید تا ورم‌ها کاهش پیدا کنند. از همین هفته باید پوشیدن گن و شکم‌بند را شروع کرده و حداقل تا آخر هفته چهارم ادامه دهید؛ تا دچار لختگی خون در ناحیه جراحی نشوید و التهاب کاهش پیدا کند.

You may not be able to stand up straight when you first come home, but this will improve. You’ll need to get up and walk every day to regain your normal movement. Between walks, move your feet and legs often

ممکن‌ست وقتی برای اولین بار به خانه می‌آیید نتوانید صاف بایستید؛ اما این وضعیت بهتر می‌شود. باید هر روز بلند شوید و راه بروید تا حرکت طبیعی خود را بازیابید. حین راه‌رفتن، پاها و انگشتان خود را حرکت دهید.

منبع:

myhealth.alberta.ca

مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی در هفته دوم

دارو‌ها در هفته دوم اثر خود را گذاشته و فرد درد کمتری حس کرده و میزان تورم شکم کاهش پیدا می‌کند. البته تورم به‌طور کامل خوب نشده است و باید مصرف داروها ادامه پیدا کند. طبق نظر پزشک ممکن‌ست بخیه‌ها برداشته شوند ولی باید تمیزکردن ناحیه زخم تا مدتی ادامه داشته باشد.

بهتر است از هفته دوم شروع به انجام ورزش‌های سبک مثل پیاده‌روی کنید تا گردش‌خون افزایش پیدا کرده و زخم‌های‌تان هر چه سریع‌تر بهبود پیدا کنند. البته از انجام هرگونه فعالیت و ورزش سنگین پرهیز کنید چون هنوز به بهبودی کامل دست پیدا نکرده‌اید و باید مراقبت بعد از جراحی ابدومینوپلاستی را ادامه دهید.

هفته اول برای بیمار دردناک‌ست و شرایط تازه‌ای را برای فرد ایجاد می‌کند. فرد ممکن‌ست با دردها و مشکلاتی روبه‌رو شود که نتواند به تنهایی آن را حل کند. اگر در دوره نقاهت و انجام مراقبت های پس از ابدومینوپلاستی به مشکل برخورده‌اید؛ می‌توانید همین الان با دکتر سید رسول هاشمی متخصص جراحی‌های زیبایی تماس بگیرید تا به شما مشاوره رایگان بدهند.

سوالات خود را در مورد مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی از دکتر هاشمی بپرسی

مراقبت های پس از ابدومینوپلاستی
سوالات خود را در مورد مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی از دکتر هاشمی بپرسید

مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی در هفته سوم و چهارم

در هفته سوم و چهارم درد تا حد زیادی از بین رفته است و حال بهتری را تجربه خواهید کرد. در این مرحله انجام ورزش‌های سبک را می‌توانید افزایش دهید. پزشک با بررسی وضعیت بهبودی‌تان، احتمالا توصیه می‌کند که دیگر از شکم‌بند استفاده نکنید. از هفته چهارم به بعد دیگر نیازی نیست که پای‌بند رژیم مخصوصی باشید و می‌توانید غذاهای متنوع‌تری را میل کنید. از هفته چهارم مصرف دخانیات آزاد می‌شود. البته بی‌حسی و تورم می‌تواند تا مدت‌های پس از جراحی ادامه داشته باشد؛ برای حل این مشکل بهتر است از گن‌های مخصوصی که پزشک توصیه می‌کند، استفاده کنید.

نحوه خواب در مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی

خواب تاثیر زیادی در بهبود زخم‌ها و کاهش درد دارد. البته نحوه خواب در این دوره کمی متفاوت است و باید به شکل صحیحی انجام شود. پزشک ممکن‌ست برای تخلیه مایع و ترشحات اضافه لوله‌ای را در شکم بیمار کار بگذارد. این موضوع کمی خوابیدن را برای بیمار سخت می‌کند. برای این که دوره نقاهت خوبی را طی کنید باید شیوه صحیح خوابیدن در این دوره را بدانید.

در این دوران شما باید به‌صورت طاق‌باز بخوابید و خوابیدن‌تان باید به‌حالت نیمه نشسته باشد؛ یعنی کمر با پا باید زاویه‌ای باز تشکیل بدهند. بهتر است هنگام خواب یک بالشت زیر زانو بگذارید تا به‌ کمر فشار وارد نشود. اطراف‌تان حتما دو متکا قرار دهید و به‌هیچ‌وجه تا زمانی که لوله‌ها را در نیاورده‌اید روی پهلو نخوابید چون به شکم فشار وارد می‌کند. حتما باید بر روی تخت استراحت کنید و باید بسیار مواظب باشید هیچ ضربه‌ای به شکم وارد نشود.

در مراقبت های بعد از جراحی ابدومینوپلاستی، استراحت نقش بسیار مهمی دارد. بیمار باید تا شش هفته خواب کافی داشته باشد تا بتواند به زندگی روز‌مره خود بازگردد. البته در طول دوره نقاهت استراحت بیش‌از حد هم خوب نیست و باید سعی کنید کم‌کم قدم بزنید؛ قدم‌زدن باعث گردش‌خون در بدن شده و در کاهش التهاب و روند بهبودی تاثیر دارد.

مراقبت بعد از جراحی ابدومینوپلاستی
نحوه خواب صحیح در مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی

رژیم غذایی در مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی

یکی از مواردی که در بهبودی شما تاثیر بالایی دارد و می‌تواند مسیر دوره نقاهت را به‌کل عوض کند داشتن رژیم غذایی مخصوص این دوران است. پزشک حتما دستورالعمل‌های غذایی را در مراقبت های پس از ابدومینوپلاستی به بیمار می‌دهد. این رژیم طوری طراحی می‌شود که ورم معده کاهش پیدا کند و فرایند هضم و دفع برای سیستم گوارش آسان شود. دستورات زیر را حداقل به مدت 4 هفته انجام دهید تا دوره نقاهت خوبی را طی کنید.

1. برای جلوگیری از یبوست و هیدراته‌بودن بدن حداقل روزی 8 لیوان آب بنوشید.
  2. مصرف آب‌میوه‌های طبیعی و غذاهای آبکی سبک را در طی این دوره افزایش دهید.
  3. از مواد غذایی که مقدار چربی در آن‌ها کم‌ست و پروتئین بالایی دارند مثل مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و گوشت گوسفند استفاده کنید.
  4. سبزیجات و میوه‌ها سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین هستند. حتما به‌مقدار مناسب از آن‌ها مصرف کنید تا موادمغذی بدن تامین شود.
  5. از غلاتی استفاده کنید که فیبر بالایی داشته باشند. فیبر می‌تواند انرژی بدن را تامین کرده و افزایش دهد. مواد غذایی دارای فیبر بالا شامل ماکارونی، نان‌سنگک، نان‌جو و برنج‌ قهوه‌ای است.
  6. مصرف چربی‌های سالم به‌میزان کم می‌تواند سوخت‌وساز بدن را در طی دوره نقاهت افزایش دهد. از جمله چربی‌های سالمی که می‌توانید در رژیم تغذیه دوره نقاهت قرار دهید؛ روغن زیتون و آووکادو است.
  7. برای این‌که ورم شکم افزایش پیدا نکند تا حدامکان مصرف نمک را کم کنید.
  8. با مشورت پزشک مکمل‌های پروبیوتیک، ویتامین C و ویتامین A مصرف کنید.
  9. بهتر است مواد غذایی که دارای آنتی‌اکسیدان، روی، ویتامین C و ویتامین A است را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا سیستم ‌ایمنی بدن تقویت شود.
مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی
با تغذیه مناسب به روند درمان خود سرعت ببخشید

نکاتی که بهتر است حین غذاخوردن رعایت کنید تا فرایند هضم برای‌تان آسان شود.

بهتر است این نکات را تا 4 هفته پس از جراحی رعایت کنید. این نکات در مورد رژیم غذایی نیستند بلکه دستورالعمل‌هایی‌ست که فرایند هضم را برای‌تان آسان می‌کند و از دل‌درد بعد از غذا خوردن جلوگیری خواهد کرد.

• بهتر است غذاها را به وعده‌های بیشتر ولی کوچک تقسیم کنید تا معده آسان‌تر بتواند فرایند هضم را انجام دهد.
  • غذا را خیلی بجوید و با آرامش میل کنید.
  • امتناع از مصرف فست‌وفود، شیرینی‌جات و تنقلات از مراقبت های پس از ابدومینوپلاستی به حساب می‌آید.
  • مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار، الکلی و گازدار تا 4 هفته ممنوع ا‌ست.
  • پزشک حتما به شما دستورات غذایی می‌دهد؛ پس حتما طبق همان دستورات عمل کنید.

کارهای عمومی که در مراقبت های پس از ابدومینوپلاستی باید انجام دهید

در مراقبت های بعد از عمل رعایت نکات دیگری هم هست که با انجام آن‌ها می‌توانید به روند بهبود خود سرعت ببخشید و دوره نقاهت آرام‌تری را طی کنید. این نکات شامل موارد زیر است:

• باید هر روز پانسمان عوض شده و ناحیه زخم به‌خوبی تمیز شود.
  • ممکن‌ست بنا به تشخیص پزشک لوله‌هایی درون شکم قرار داده شود؛ این لوله باعث تخلیه مایعات اضافه شکم شده و در بهبودی بیمار موثر است. مایعات درون این لوله‌ها باید روزی 2 الی 3 بار تخلیه شود و باید مقدار مایعی که از آن خارج می‌شود را اندازه‌گیری کرد.
  • نحوه تخلیه لوله بسیار مهم است؛ حتما حین تخلیه از دستکش استفاده کرده و اطراف لوله را ضدعفونی کنید.
  • از انجام هرگونه فعالیت فیزیکی سنگین تا چندین ماه پس از جراحی باید اجتناب کنید.
  • یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مراقبت های پس از ابدومینوپلاستی باید انجام بدهید این‌است که داروی‌های خود را به‌موقع و به‌صورت کامل مصرف کنید.
  • بهتر است تا 6 هفته پس از جراحی رابطه جنسی نداشته باشید.
مراقبت های پس از ابدومینوپلاستی
برای داشتن چنین تغییراتی باید مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی را به‌درستی انجام دهید

کلام آخر

انجام مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی، تاثیر زیادی در آینده پس از جراحی خواهد داشت. اگر فکر می‌کنید فقط با انجام جراحی به نتایج دلخواه خود می‌رسید سخت در اشتباه هستید. در واقع جراحی و انجام مراقبت های پس از ابدومینوپلاستی می‌تواند شما را به خود ایده‌آل‌تان نزدیک‌تر کند. پزشک قطعا دستورات و نکاتی را برای‌تان تجویز می‌کند؛ پس سعی کنید موبه‌مو این نکات را رعایت کنید. اگر در طی دوره نقاهت با علائم غیرعادی مثل تب مواجه شدید حتما به پزشک‌تان مراجعه کنید و وضعیت را برایش شرح دهید. این نکته مهم را فراموش نکنید که انجام جراحی های زیبایی تحمل و صبر زیادی می‌خواهد و نیازمند مراقبت‌های ویژه پس از جراحی است.

1- چه زمانی می‌توانم پس از ابدومینوپلاستی به زندگی عادی برگردم؟

اگر تمام دستورات مراقبت های بعد از جراحی ابدومینوپلاستی را کامل انجام دهید و پزشک از روند بهبودی راضی باشد می‌توانید 4 الی 6 هفته پس از جراحی، فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید.

2- چه زمانی می‌توانم استحمام کنم؟

معمولا 2 الی 3 روز پس از جراحی می توانید به حمام بروید ولی مراقب باشید محل زخم خیس نشود و تا 6 هفته اصلا نباید به استخر بروید.

3- آیا انجام مراقبت خاصی می‌تواند روند بهبود را سرعت ببخشد؟

خیر فقط با انجام تمام نکات و دستورات مراقبت های بعد از جراحی در طی 4 الی 6 هفته می‌توانید به روند بهبودی برسید.

برای مطالعه بیشتر

Tummy Tuck: What to Expect at Home